برای ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار خود بایستی در ابتدا تمامی مدارک مورد نیاز آن را تهیه کنید و سپس از طریق مراحل گام به گام که در ادامه توضیح دادیم اقدام به ثبت و در نهایت شروع به فعالیت کنید.
فرآیند ثبت شرکت در عین سادگی دارای جزییاتی است که با مشورت با وکلاء و کارشناسان حقوقی می توانید به بهترین شکل آن را انجام دهید. مقاله پیش رو توسط افراد حقوقی و وکلای با تجربه تهیه و تنظیم شده است با مطالعه این مقاله به جواب تمامی سوالات خود خواهید رسید.
ثبت شرکت چیست؟ اصلا چرا باید شرکت ثبت کنیم؟ اگر شرکتمان را ثبت کنیم مالیات برایمان میاد؟ چطور میشود یک شرکت را ثبت کرد؟ برای جواب همه سوال هایی که دارید در این بخش به توضیحات کلی ، مزایا و معایب و تعریف ثبت شرکت می پردازیم. قبل از ثبت شرکت بهتراست معنی خود شرکت را بدانیم. زمانی که حداقل ۲ نفر با هم به طور شراکتی یک کسب و کاری را بگردانند میتوانیم بگیوییم انها یک شرکت دارند. البته این تعداد میتواند از ۲ نفر خیلی بیشتر باشد اما برای به وجود امدن معنای شراکت باید حداقل ۲ نفر باشند.
پس تا اینجا فهمیدیم که یک شرکت هیچ وقت نمیتواند متشکل از یک نفر باشه. حالا این شراکت ۲ یا چند نفره برای هر عضوش شرایط خاص خودش را دارد! یعنی ممکن است مقدار سرمایه یا درصد سهام یا حتی نوع مسئولیت ها و توانایی های تصمیم گیری در مورد مسائل شرکت برای هر عضو با عضو دیگر متفاوت باشد. برای اینکه این تفاوت ها و ویژگی ها به صورت رسمی تهیه و تنظیم بشوند باید وارد پروسه ثبت شرکت بشویم. در واقع این یکی از مزیت های ثبت شرکت است که شما می توانید با ثبت رسمی مشخصات و سمت های شرکا و اعضا آن، یک وجه قانونی و کاملا رسمی به کسب و کارتان بدهید. تا در حین فعالیت شرکتتان به مشکل نخورید.
یکی از معایب ثبت شرکت می تواند داشتن شریک باشد! شریک خوبی ها و بدی های خودش را دارد، یه شریک خوب اتفاقا از مزایای شرکت است اما خیلی وقتها دیدیم که یک شرکت بخاطر اختلافات بین شرکا از بین رفته و منحل شده است. اما اگر یه شریک خوب ندارید یا میخواهید تنهایی یک شرکت را ثبت کنید میتوانید برای عضو دوم شرکت با درصد سهام پایین یکی از اعضای قابل اعتماد و نزدیک خودتان را قرار بدهید. همینطور از دیگر مزایای ثبت شرکت، داشتن وجهه قانونی برای بستن قراردادها با شرکت ها و ارگان ها، شرکت در مناقصات و مزایدات ، اخذ وام بانکی افتتاح حساب شرکتی و همچنین داشتن یک سند معتبر برای انجام فعالیت های شرکت در راستای موضوع شرکت است. خیلی ها از ثبت شرکت میترسند، چون فکر میکنند اگر شرکتی ثبت کنند دچار مشکلات مالیاتی میشوند. اتفاقا با ثبت یک شرکت مناسب در حیطه فعالیتتان تمامی دردسر های مالیاتی از بین میروند و به صورت شسته و رفته میتوانید درآمدتان را مدیریت کنید.در قدم بعدی ما نیاز داریم تا بدانیم چه شرایط و مدارکی برای ثبت شرکت لازم است، چه نوع شرکتی را انتخاب کنیم و اصلا مراحل ثبت شرکت به چه صورتی انجام میشود؟ مراحل ثبت شرکت: ثبت شرکت در ۷ گام
مرحله اول – انتخاب نوع شرکت در نخستین قدم برای ثبت شرکت بایستی ارزیابی های اولیه را برای انتخاب بهترین نوع شرکت برای کسب و کارمان را انجام دهیم. در این مرحله همچنین با توجه به نوع انتخابی شرکت، شرکاء و اعضای شرکت را نیز باید مشخص کنیم. در واقع اگر شرکتی نیاز داشته باشیم که در مناقصات شرکت کند بایستی نوع سهامی خاص را انتخاب کنیم، در این حالت به ۳ نفر اعضا و ۲ نفر بازرس نیاز داریم. اما اگر تعداد افراد ما ۲ نفر باشن باید به عنوان مثال شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب کنیم. از این رو اولین مرحله برای ثبت شرکت از حساسیت بالایی برخوردار است. چون یک انتخاب خوب آینده ایی روشن برای کسب و کار ما ایجاد می کند. پیشنهاد میکنیم در اولین قدم خود حتما با کارشناسان حقوقی ما مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
مرحله دوم – انتخاب نام شرکت در قدم دوم پس از انتخاب نوع شرکت، بایستی برای شرکت خود یک نام انتخاب کنیم، انتخاب نام شرکت نیز قلق های خاص خودش را دارد. این نام بایستی با توجه به شرایط و قوانین مورد نظر اداره ثبت شرکتها حداقل ۳ سیلاب داشته و ریشه فارسی داشته باشد تا در نهایت توسط این نهاد تایید شود .
مرحله سوم – مشخصات و موضوع فعالیت در مرحله سوم بایستی کلیه جزئیات شرکت از جمله آدرس، انتخاب سمت اعضای شرکت و همچنین مهمترین بخش آن موضوع فعالیت شرکت تعیین شود. در خصوص موضوع فعالیت باید حتما با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید تا بتوانید بهترین و کامل ترین موضوع را برای شرکت انتخاب کنید.
موضوع فعالیت شرکت محدود مجاز برای انجام فعالیت های شرکت را مشخص می کند. از این رو برای اینکه در آینده بتوانید در تمامی بخش هایی که شرکت تان پتانسیل دارد فعالیت و رشد کنید بهتر است در ابتدا این موضوعات را در اساسنامه شرکت بیاورید.
هرچند در صورتی که قبلا شرکتی داشته اید و موضوع فعالیت آن محدود بوده است می توانید با انجام تغییرات الحاق به موضوع بزنید.
مرحله چهارم – ثبت در سامانه آنلاین ثبت شرکتها
در این گام بعد از مشخص شدن تمامی موارد و جزئیات شرکت، با داشتن مدارک مورد نیاز از جمله تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت، اقدام به ثبت اطلاعات در وب سایت اداره ثبت شرکتها می کنیم. با درج اطلاعات در این سامانه و انتخاب نام. منتظر تایید کارشناسان اداره ثبت می مانیم.
پس از تایید و گذشتن از مرحله انتخاب نام شرکت، مشخصات اوراق اصلی شرکت در گام بعدی توضیح داده ایم را درج می کنیم و آگهی پیش نویس ثبتی را دریافت می کنیم.
مرحله پنجم – تنظیم اوراق شرکت
در گام چهارم تمامی موارد فوق را باید در اوراق اصلی شرکت که شامل اساسنامه ، شرکتنامه و اظهارنامه هستند تهیه و تنظیم شود. این اوراق باید طبق اصول و قواعد مورد تایید اداره ثبت شرکت ها تنظیم شده و تغییرات غیر استاندارد بدون مشورت با کارشناس حقوق می تواند باعث مردود شدن روند ثبت شرکت شود.
مرحله ششم – ارسال مدارک به اداره ثبت
پس از تهیه و تنظیم اوراق ثبتی و همچنین دریافت آگهی پیش نویس ثبتی از سامانه، تمامی مدارک فوق را با پاکت و پوشه مخصوص اداره ثبت شرکتها که می توان از دفاتر پستی تهیه کرد به اداره ثبت شرکت ها ارسال میکنیم و منتظر تایید از طرف اداره ثبت شرکتها می شویم.
مرحله هفتم – گام نهایی و دریافت آگهی
در صورتی که مشخصات، اوراق و کلیه مدارک ارسالی و ثبت شده در سامانه اداره ثبت شرکتها بدون نقص و کامل به دست کارشناسان اداره برسد پس از چند روز در سامانه اداره ثبت پیام مبنی بر ثبت شدن شرکت در این اداره به دست شما خواهد رسید.
برای متوجه شدن این موضوع باید روند ثبت شرکت خود را به طور مداوم در این سامانه پیگیری کنید.
در این مرحله یک پرینت از برگه پیش نویس خود گرفته و توسط وکیل خود آگهی تاسیس شرکت خود را از اداره ثبت شرکتها دریافت خواهید کرد. البته لازم به ذکر است در این مرحله بایستی هزینه های ثبتی خود را در اداره ثبت شخصا یا توسط وکیل خود پرداخت کنید.